Blog: Concessies doen of niet?

Blog: Concessies doen of niet?

Het is maandagochtend, daar sta je dan, midden in de drukte. Ik heb het niet over de ochtendspits van forenzend Nederland maar over de vertrekhallen van Schiphol. Het is geen gewone maandag maar de eerste maandag van de meivakantie. Het inchecken van de bagage ging vrij vlot om vervolgens uren te wachten voor de paspoortcontrole. Tevergeefs probeer ik in de tussentijd de kinderen te vermaken met de smartphone en toen de batterij het begaf ging ik door met wat raadspelletjes maar ook dat gaat, na bijna vier uur wachten, vervelen. Ondertussen begon ik toch wat nerveus te raken. Ik heb geen vliegbrevet maar zelfs ik weet dat een vliegtuigmaatschappij, een piloot weinig tolerantie gunt met betrekking tot vertrektijden. Probeer dan maar nog een nieuwe vlucht te regelen midden in de chaos met twee, tegen die tijd waarschijnlijk, uitgehongerde en uitgeputte kinderen.

We zijn aan boord! Gelukkig maar. Ons vliegtuig vertrok vrijwel meteen na boarden terwijl de paspoortcontroles nog rijen dik waren. Ik schat dat er die dag aardig wat mensen waren die hun vlucht net niet hebben gehaald. Je zou maar een trouwerij moeten bijwonen en die moeten missen of die zakelijk deal niet kunnen sluiten omdat je gewoonweg niet aanwezig kon zijn. De schade kan veel groter zijn dan in eerste instantie wordt gedacht. De reden hiervoor is dat Schiphol onderbezet was en had bovendien deze drukte niet zien aankomen. Sterker nog; het was een recorddrukte. Deze drukte verwachten ze alleen in de zomervakantie. Je kunt je personele bezetting heel moeilijk aanpassen in dit soort omstandigheden zonder concessies te moeten doen aan het aantal controles. Gelukkig maar! Het nadeel is dat de reiziger de dupe hiervan wordt.

Dit soort risico’s probeer ik altijd onder de aandacht te brengen tijdens mijn gesprekken met Finance en HR managers; onvoorziene omstandigheden met een grote impact. Wij kunnen snel schakelen hoor ik menig HR manager zeggen. Maar kan dit ook zonder concessies op een ander vlak? Met de snelheid van internet worden afstanden kleiner en zitten er meer seconden in een minuut. Het zoeken naar de geschikte medewerker, al dan niet tijdelijk of vast, is makkelijker dan ooit. Er wordt een shortlist gemaakt van de meest geschikte kandidaten op basis van ervaring en achtergrond en vervolgens wordt er een uitnodiging voor een gesprek verstuurd. De overige kandidaten krijgen een bedankmail. Iedereen happy. Wat als ik zeg dat er in dit proces tal van concessies worden gedaan zonder dat je dat misschien doorhebt. Een aantal concessies kunnen op lange termijn impact hebben. Voor strategische functies op Control gebied wil je dit liever niet. Ben je benieuwd welke dit zijn en hoe je dit kan voorkomen? Neem dan contact met mij op en ik praat je graag bij.

i4talent
Sergio Harrevelt
mei 2017