Blog: Cristel goes digital

Blog: Cristel goes digital

Cristel goes digital

Het is inmiddels een half jaar verder. Weten jullie het nog, het verhaal van mijn ommezwaai van SnowWorld naar i4talent? Spijt?  Neverdenooitniet! Er is heel veel gebeurd het afgelopen half jaar; fantastische marketing projecten afgerond, gewerkt met een mooi team, maar nu staat het echt te gebeuren. Het is 30 juni 23.11 uur. Over 49 minuten is mijn onderneming live – oef wat spannend! Ik heb er maanden naar uitgekeken maar nu de laatste dagen begon ik wel wat spanning te voelen. Want straks ben ik toch echt degene die haar eigen geld moet verdienen. Uiteraard met alle kennis en support van collega’s, maar toch is en blijft het spannend. 

De afgelopen maanden hebben naast het werken vooral in het teken gestaan van overleg, onderhandelen, admin op orde brengen, de notaris, jurist en accountant bezoeken brengen – alles voor de nieuwe unit. Nadenken, nog een keer nadenken en voor jezelf alles goed op papier zetten. Het begon al met de naam. Wat zou nou goed zijn. Het gaat immers om detachering voor data, een stukje IT en nog een stukje marketing. Daniëlle riep vanaf dag één i4talent digital als soort verzamelnaam. En eigenlijk is die naam gebleven. Ook als we het bij klanten over i4talent digital hadden werd iedereen enthousiast. Een teken om niet te moeilijk te doen. Door naar het volgende punt. Het vakgebied! Waar ga je je nou in specialiseren? Marketing waar mijn hart ligt, data wat ik zeer interessant vind en absoluut Het Nieuwe Goud is of toch IT support, waar ik eerder recruitment voor heb gedaan. Een keuze die mij lang bezig heeft gehouden.
Aangezien i4talent een financiële detacheerder is, en ook binnen dit vakgebied data een steeds grotere rol speelt, kwamen we al snel tot de conclusie dat dit een prachtig verlengstuk is. De overige takken van sport, marketing en IT gaan zeker meespelen maar dan op het gebied van data. Je kunt dus denken aan rollen als Business Analyst, BI Consultant, Forecasters, Informatie Analyst maar ook een functie als database marketeer. Dit alles dus in de breedste zin van het woord. De bedoeling is in korte tijd een goede pool van junior mensen op te bouwen die bij i4talent Digital op de payroll staan. Indien er aanvragen zijn van klanten, dan kunnen wij per direct schakelen. Het betreft niet enkel detachering maar ook werving & selectie.

Ik hoor mensen al denken, “Cristel, dit klinkt allemaal leuk, maar hoever gaat jouw kennis dan als we het over data hebben?” Dat is een goed punt. Bij SnowWorld werkten we de laatste jaren al met data. Schakelden een bureau in om nou eens te kijken of we goed bezig waren. Moet je de prijzen nou verhogen of verlagen als het druk is en wat gebeurt er dan. Er werden voorheen, zoals bij de meeste bedrijven, beslissingen genomen op basis van gevoel en niet op basis van feiten. En hoe kan dat nou? Er was 20 jaar aan data verzameld?! Maar voordat je data kunt analyseren moet je zorgen dat het bruikbaar is. En dát triggerde mij. Want ik begon te verzamelen, verzamelen en verzamelen. Alles kwam uit een andere bron, was anders ingevoerd dus nee daar viel niet zomaar bruikbare info uit te halen. Je kan er dus niet zomaar vanuit gaan dat als je zoveel data hebt dat je er iets mee kan! Bizar maar ook heel logisch.
Deze ervaring in mijn achterhoofd, ben ik mij verder gaan inlezen. Lang leve het internet, ordners vol met papier mee op vakantie.  Kandidaten gaan spreken en vooral uithoren. Bij klanten geweest, heel veel vragen gesteld. Kwetsbaar opgesteld, help mij. Wat moet ik weten. Alleen al over software, platformen en weet ik het wat – ik wilde het weten. Inhoudelijk hoef ik niets te weten, maar wat is wat, wat kun je er globaal mee en wat heb je ervoor nodig. Dat verhaal zit inmiddels goed in mijn hoofd. Ik ben er een mooie presentatie van aan het maken voor mijn collega’s – zij willen ook weten wat ik nou eigenlijk ga doen. Ondertussen melden ook de eerste kandidaten zich aan, er hebben zelfs al intakes plaatsgevonden, en nog leuker in april is er al iemand gestart. Het ging en gaat allemaal veel sneller dan ik dacht. Ik zet mijn tanden er als een pitbull in, want ik wil er een megasucces van maken! Als ik nog tijd overhoud, schrijf ik gauw weer een nieuwe blog over hoe het allemaal gaat. Vragen? Stel ze alsjeblieft!

Cristel Schoemaker

juli 2017