Het stond er echt, boven een artikel dat ik pas tegenkwam op flexnieuws.nl: ‘Flexbranche in turbulente tijden: durf te investeren in human capital.’ Kijk, dan heb je mijn interesse, hoor. Want investeren in human capital, da’s ongeveer het eerste wat ik deed nadat ik m’n huurcontract voor het eerste i4talent-pand had ondertekend, een flip-over had besteld en twintig koffiekopjes had gekocht. Alweer bijna twintig jaar terug werd je dan nog nét niet voor gek verklaard. Want waarom zou je er als detacheringsbureau alles aan doen om het werk voor mensen net even leuker te maken? Nou, om in 2024 niet ineens een cultuurverandering door te hoeven maken.
Want dat was eigenlijk wel de strekking van het artikel, die cultuurverandering die de flexbranche te wachten staat. Best wel een dingetje, als je het mij als ervaringsdeskundige zou vragen. Kijk, je kunt prima investeren in een pakket opleidingsmogelijkheden. Het kost een paar centen, maar een knappe lease-auto plus de nieuwste iPhone (waar zitten we jongens, iPhone 16 of 17?) moet ook wel lukken. Jaarlijkse personeelsuitje naar de volgende hippe stad in Europa is ook een no-brainer, al zal de accountant nog even tegenstribbelen. Lissabon is het nieuwe Barcelona, by the way.
Maar het dna van je bedrijf omvormen, daar ben je wel even mee zoet. O jawel, organisatie-adviseurs en verandermanagers genoeg die met eurotekens in de ogen dat wel even voor elkaar gaan krijgen. Paar ‘bewezen’ succesmodellen implementeren en hoppa, je hebt zomaar een organisatie die niet onderdoet voor een partycentrum. Maar in de dagelijkse praktijk vallen mensen al snel terug in vastgeroeste gewoonten en waarden. En dan is er ook nog de weerstand die er van huis uit is tegen verandering.
Er stond nog een zin in het artikel die ik toch een tikkie triomfantelijk las: ‘Om de draai naar de kandidaat te maken, wordt een purpose statement steeds belangrijker.’ He-le-maal waar. Ik ben blij dat we met i4talent zo’n purpose statement al bijna twintig jaar hebben. En ik ben vooral blij dat we er nooit iets aan hebben veranderd, omdat-ie misschien een keer versleten zou zijn. Integendeel, ‘de leukste detacheerder’ is actueler dan ooit met de verdieping die we erin hebben gelegd, die van de gangmakers. (Heb ik pas nog een heel aardig blogje over geschreven.)
Ik zie om me heen allerlei detacheringsbureaus hun best doen om de cultuur te veranderen. Ik zie zelfs bureaus een draai naar ‘fun’ maken, of zelfs gewoon een poging doen om ons te imiteren. Veel succes. Want bij i4talent zit dat purpose statement eigenlijk overal in, tot in de kleinste details. En het leuke van zo’n ingebrand purpose statement is, is dat het ook geen moeite kost om het elke dag waar te maken. Bij i4talent léven we die purpose; het zit in de koffiekopjes, in onze brainstorms, in hoe we samenwerken en in de energie die we meenemen naar iedere opdracht. En juist omdat het geen kunstje is maar een manier van zijn, voelt het voor onze mensen als de normaalste zaak van de wereld om de gangmakers te zijn waar onze klanten op rekenen.
Dat maakt ons niet alleen de leukste detacheerder, maar ook de meest authentieke. Want in een wereld vol veranderingsplannen en cultuurprojecten, hebben wij vooral één missie: jezelf blijven, en het gewoon goed doen.
Daniëlle Kleyheeg
Chief Pirate Officer