Maak jouw data-analyse herinneringswaardig door storytelling

Maak jouw data-analyse herinneringswaardig door storytelling

Disney

Wanneer je zegt; ”storytelling” dan zeg je Disney. In deze blog ga ik, Sanne (data professional), een vleugje Disney toevoegen aan een data-analyse. Om het nog makkelijker te maken, maak ik gebruik van mijn  favoriete Disney film; The Lion King.

De kern

Het kan je veel werk en tijd kosten om een data-analyse uit te voeren. Je hypothese duidelijk hebben, alle benodigde data verzamelen, structureren, de juiste berekeningen toepassen en de juiste grafieken en visuele effecten uitkiezen, gebeurt vaak niet binnen één dag. Het is ontzettend jammer wanneer je opdrachtgever naar aanleiding van jouw analyse geen concrete stappen onderneemt, terwijl jouw analyse dit wel aanraadt. Het kan zijn dat de analyse niet genoeg leeft binnen de organisatie, of dat er niet concreet genoeg actiestappen worden geadviseerd. Hoewel er relevante feiten voortkomen uit jouw analyse en de opdrachtgever zelf om deze analyse heeft gevraagd, belandt deze in een lade, zonde! Dus hoe zorg je er als data analist voor dat er meteen actie wordt ondernomen naar aanleiding van jouw analyse? Hier kan ‘data storytelling’ je bij helpen.  

De term ‘data storytelling’ is eenvoudig te begrijpen: in plaats van feiten presenteren, vertel je een verhaal met jouw data zodat het veel beter wordt onthouden door je publiek. Maar wat maakt nu een goed verhaal? Nancy Duarte, een internationaal expert op het gebied van presentatie ontwerp en storytelling schrijft in haar boek ‘Resonate‘: een verhaal uit hoe en waarom het leven verandert. Verandering speelt bij data-analyse vaak een grote rol. Je wilt het publiek overhalen om te veranderen. Je wilt het publiek verschuiven van de huidige situatie, naar een door jou gecreëerde nieuwe situatie. Dit kan op veel verschillende manieren: van niet geïnformeerd zijn naar geïnformeerd zijn, van ongeïnteresseerd zijn in een onderwerp naar geïnteresseerd zijn, van vastlopen in een proces naar een goed lopend proces.  

Daarnaast zijn spanning en conflict belangrijk bij een goed verhaal. Een verhaal begint met balans, dan verandert er iets waardoor het leven uit balans raakt. Wanneer je als data analist denkt, ‘mijn analyse heeft geen betrekking op een conflict‘, moet je hier misschien nog eens beter over nadenken. Wanneer alles rooskleurig is en op dezelfde manier kan doorgaan zal jouw verhaal niet aanzetten tot een actie en minder goed worden onthouden.

The Lion King

Onderstaand zie je een lijngrafiek, gebaseerd op één van mijn lievelingsfilms ‘the Lion King’. Een film met ontzettend veel mooie boodschappen erin! 

Grafiek 1

     

De grafiek laat een sterke daling in het aantal antilopen in de Savanne zien. Maar wat wil ik nou echt vertellen? Wat is het verhaal? En welke actiestappen moeten worden genomen? Zelf gebruik ik de vragen uit het boek ‘Beyond Bullet Points’ van Cliff Atkinson om een verhaal op te zetten. Ook voor deze grafiek heb ik dit uitgeschreven:

  • De setting: Waar en wanneer vindt het verhaal plaats?  

De Leeuwenkoning Mufasa woont samen met zijn vrouw Sarabi en de andere leeuwen op de Koningsrots en is de trotse heerser over de leeuwen en andere dieren van de Savanne.

  • Het hoofdpersonage: Wie of wat stuurt het verhaal?  

Mufasa’s zoon Simba wordt geboren. De jonge Simba leert van zijn vader wat het latere koningschap inhoudt. Hij leert hoe iedereen in de Savanne deel is van ‘the circle of life’ en je respect moet hebben voor alles wat leeft. In Mufasa’s schaduw staat zijn jaloerse en wrokkige broer Scar, die graag zelf koning wil worden.

  • Onbalans: Waarom is er iets nodig? Wat is er veranderd?  

Scar bedenkt een plan om met hulp van de hyena’s Mufasa en Simba te vermoorden. Mufasa wordt vermoord, maar Simba weet te ontsnappen en vlucht naar het regenwoud. Scar neemt het koningschap over met de hyena’s. Ze eten alles in de Savanne wat er te eten valt. Het aantal antilopen daalt drastisch. Als dit zo doorgaat, zijn straks alle antilopen in de Savanne uitgestorven. Onder dit regime wordt de Savanne een onleefbare streek. Er moet zo snel mogelijk iets veranderen voordat het te laat is.

  • Balans: Wat is de ideale eindsituatie?  Wat wil je graag zien gebeuren?  

Er moet niet meer overvloedig gejaagd worden. De natuur op de savanne moet zich weer kunnen herstellen.

  • De oplossing: Hoe zet je de verandering die je wilt zien in werking?  

Scar moet van de troon worden gezet en er moet een nieuwe Leeuwenkoning komen die, net als Mufasa, weer met respect met de Savanne omgaat. De enige geschikte kandidaat hiervoor is Simba, die zich in het regenwoud bevindt. Hij is als enige sterk genoeg om Scar van de troon te zetten en heeft als enige de kwaliteiten om een goede nieuwe koning van de Savanne te worden. Degene die het meest invloed op hem heeft, zijn vriendin Nahla, moet hem gaan zoeken en terugbrengen.

En verder..

Naast het opzetten van je verhaal, wil je ook genoeg aandacht geven aan het overtuigen van je publiek om jouw oplossing uit te voeren. Onderstaande tips neem ik zelf altijd in overweging:

  • Probeer duidelijk te maken waarom het publiek zich juist nu in een unieke positie bevindt om een keuze te maken en actie te ondernemen.  
  • Kan je aankaarten wat het gevolg is wanneer jouw oplossing niet wordt uitgevoerd? 
  • Zijn er vergelijkbare situaties extern waar dezelfde oplossing een succes was?
  • Heb je relevante data via o.a. grafieken juist in kaart gebracht zodat het probleem duidelijk te zien is? Je zou aan grafiek 1 bijvoorbeeld kunnen toevoegen wanneer Mufasa en wanneer Scar de leeuwenkoning was, zodat het verschil goed te zien is:

Grafiek 2

”Scar moet van de troon worden gezet en er moet een nieuwe Leeuwenkoning komen die, net als Mufasa, weer met respect met de Savanne omgaat.”

Als jouw analyse de moeite waard is, is het de moeite waard om het te verwerken in een verhaal!

Wil je meer weten over storytelling met data-analyses? Of over i4talent?

Neem dan contact op met Erwin op 06 46 78 91 53.